توصیه هایی برای آمادگی بدن ورزشکاران

 

 امیر محمد سهیلی بخش


در ورزش سعی کنید توان خود را به مرور زمان بالا ببرید تا بتوانید حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

فراموش نکنید که قبل از شروع ورزش بدن خود را با نرمشهای مناسب به مدت 5 دقیقه گرم و پس از اتمام ورزش با تمرینات مناسب به مدت 5 دقیقه بدن خود را سرد کنید.

مراقب باشید که در حین انجام ورزش دچار کم آبی نشوید یک راه مناسب این است که به ازای هر 20 دقیقه ورزش ، 230 میلی لیتر یا یک لیوان آب بنوشید.

ورزش را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهید.  بهتر است ورزش را در ساعت مشخصی از روز انجام دهید تا برای شما بصورت یک عادت روزانه در آید.

در ورزش کردن احتیاط لازم را داشته باشید و بلافاصله پس از مصرف غذا در هوای بسیار گرم یا خیلی مرطوب و یا وقتی که فکر می کنید توان کافی ندارید ورزش نکنید.

از افراد خانواده یا دوستان خود بخواهید شما را در ورزش کردن همراهی کنند این کار به شما کمک می کند که فعال باقی بمانید و انگیزه شما برای ورزش کردن بیشتر می شود و افراد دیگر نیز همراه شما از منافع ورزش بهره مند می شوند.

فعالیت های خود را در یک تقویم یا دفترچه ثبت نمایید.

 نوع ورزش ، طول مسیر، مدت زمان ورزش ، شدت آن و احساسی که در طول فعالیت داشته اید را ثبت نمایید این کار به شما کمک می کندکه خود را تحت نظر داشته باشید و پیشرفت کنید

از ورزشهای متنوعی استفاده کنید تا علاقه شما به ورزش حفظ شود. ورزشهایی مانند یوگا کاراته ایروبیک شنا تنیس بدمینتون که میتوانید امتحان کنید و به دیگر گروههای ورزشی ملحق شوید. خیلی از افرادی که شرایطی شبیه شما را دارند برنامه های ورزشی گوناگونی دارند که  بصورت گروهی ورزش می کنند.

به دنبال تغییرات باشید که شما را در طول روز فعالتر نگه دارد مثلا" می توانید قبل از خرید کمی در پیاده رو قدم بزنید. کمی زودتر از رسیدن به مقصد خود از ماشین پیاده شوید و به جای پله برقی از راه پله ها استفاده نماییدو هنگام تماشای تلویزیون  یا زمانی که مدت زیادی بدون تحرک نشسته اید چندین بار به مدت 10 الی 15 دقیقه راه بروید.

اگر به دلیل بیماری یا به هر علتی وقفه ای در ورزش شما ایجاد شد مراقب باشید که بدن شما به شرایط معمول عادت می کند باید دوباره برنامه ورزشی خود را شروع کنید که شدت آن باید کمی کمتر از ورزشی باشد که قبلا"انجام می دادید ولی باید به زودی به سطح قبلی ورزش خود باز گردید اگر این کار را نکنید نتیجه همه فعالیت های قبلی شما از دست خواهد رفت


در نهایت ورزش باعث نشاط در زندگی روزمره شما خواهد شد


با تشکر